Temperaturmätare M&A H2-2024
Vi har tittat närmare på hur marknaden för M&A håller tempo. Ökar antalet försäljningar eller minskar de? Ökade eller minskade värderingar?
M&A inom media och Ad-tech under sista halvåret 2024 har kännetecknats av konsolideringar av storbolag
Antalet transaktioner har gått ned 26% sen 2021 men ökar något senaste halvåret 2024 vilket är i linje med internationella prognoser. Tittar vi däremot på hela bilden från 2021 och framåt så har vi sett en marknad som haft färre transaktioner och lägre transaktionsmultiplar. 2024 ökade som sagt transaktionsvolymerna men transaktionsmultiplarna sjönk vilket talar för att merparten som sålde under året fick nöja sig med ett pris under "top dollar". Transaktionsvolymerna väntas fortsatt öka brant under 2025.
M&A inom media drivs till stor del av Private Equity och de höga räntorna gör finansiering dyrare vilket drar ner antalet bud och därmed har vi även ofta fått lägre transaktionsmultiplar.
Q4-2024
För mediebranschen utbrutet för Ad-tech så låg sektorns snitt kring 8,7 x i EV/EBITDA vid transaktion.
Digital Media: 9,7 x EV/EBITDA
Traditionella medier: 6,7 x EV/EBITDA
Ad-tech: 12,3 x EV/EBITDA
Vi såg under H2-2024 inspirerande nog för säljande part även fler antal affärer där multipeln låg kring 10 x än på många år och vi kunde glädjas åt den första för oss kända affären på över 10 år där säljaren fick över 10 x EBITDA. I det är specifika fallet till och med nära det dubbla. Exempelvis såldes Hitta.se till Sponsor Capital i början av december för 400 MSEK + kassan vilket tangerar 10 x sett till senaste 3 årens bokslut. Bidtheatre såldes till Vitec Software för en icke publik summa och Adrecord förvärvades av Adtraction Group för 27 MSEK vilket är 7,95 x sett till senaste 3 årens bokslut.
Vi har sammanställt en lista på några av de viktigaste förvärven som skett i media och Ad-techbranschen de senaste 10 åren.
Källa: Offentliga register, marknadsanalyser, pressmeddelanden och vårt eget nätverk.
Vill du ha hjälp med värdering av ditt bolag så hjälper vi gärna till. Vill du som går i försäljnings eller förvärvstankar ha stöd i rådgivning eller i hela processen och är i medie eller ad-techbranschen så är vi förmodligen av av de aktörer med högst spetskompetens på just vår bransch. oskar@kruvebo.se